O ilustratoare de care m-am îndrăgostit: Cristiana Radu.
Un proiect: Salvează o carte!
Blog de livrovor. De când livrovorul are copii, citește mult (și) împreună cu ei. Încă n-a învățat să se joace cu adevărat, dar nu se lasă!
30 apr. 2013
29 apr. 2013
Păsări I.
Observăm păsări
De câteva săptămâni deja a
devenit o obișnuință pentru Una să urmărească păsările din jurul nostru. Și tare mai suntem
norocoși: locuim într-un bloc banal
dar, dacă închizi ochii într-o dimineață însorită, ai putea jura că te-ai trezit într-un crâng. Ferestrele
noastre dau spre grădina unei case cu curte și cu câțiva copaci în jur – de acolo
ne luăm porția de verde matinal și de ciripituri.
Am descoperit alături de
Una că împărțim orașul cu o mulțime de zburătoare. Porumbei, vrăbiuțe și ciori am adus până pe pervazul nostru, cu câteva firmituri de
pâine. Stăncuțele nu lipsesc niciodată din grădina cu pricina,
nici pițigoii. Am surprins două coțofene care trec des prin dreptul ferestrei noastre, am
ascultat mierlele cântând într-o altă grădină.
Au mai fost păsări care nu
s-au lăsat însă văzute: un guguștiuc, o ciocănitoare, un cuc.
Am ieșit din oraș. Am fost la țară. Am văzut berzele
în cuiburi, un uliu (uliu să fi fost?) planând în cercuri largi, rândunelele săgetând
iute în jurul nostru.
Am făcut fotografii, enorm
de multe fotografii. Pe cât de multe, pe atât de proaste. Una și-ar fi dorit un
album cu păsări realizat de noi dar și-a dat seama, făcând și greșind, că ne trebuie un
aparat de fotografiat adevărat și măcar un pic de pricepere.
Colorăm păsări
Dacă albumul cu
păsări rămâne deocamdată un proiect, ne-am consolat cu o carte de colorat
extraordinară, descoperită din întâmplare. Cartea prezintă păsări obișnuite din jurul
nostru într-un paragraf scurt, cu informații esențiale, un desen
realist, ce poate servi drept model copilului care colorează cealaltă imagine de pe
pagină.
Citim despre păsări
Avem acasă câteva enciclopedii despre păsări dar singura
de care nu ne-am putea lipsi e aceasta:
”Mica mea enciclopedie despre păsări” e o carte-bijuterie: mică, bine legată, ilustrată bogat, scrisă limpede și cu miez. E o carte aproape luxoasă dar într-un fel care n-are nimic intimidant: nu e genul de carte pe care vrei să-l pui pe un raft sus, ca să nu ajungă copiii la ea.
Una o citește cu pasiune de ceva vreme încoace, o răsfoiește înainte de culcare,
o poartă peste tot cu ea.
Plănuim
De plănuit, plănuiește mai mult Una.
Eu sunt uimită de cât de limpede știe să organizeze ceea vrea să afle. Pentru că eu nu m-am
grăbit să-i pregătesc prea multe materiale, a decis ea că o să facem un
lapbook, la fel cum am făcut la copaci. Ne trebuie o fișă pe care să eticheteze părțile corpului unei
păsări, un pliant în care să fie descrise cele trei tipuri de pene, fotografii
cu stadiile de dezvoltare ale unei păsări.
Iar lista cu lucruri de
făcut cu Petru crește vertiginos, ar trebui să le notez și pe acelea undeva, până nu le uit!
27 apr. 2013
Povestea seminței
Introducere
Povestea
seminței a început cu o carte de Dumitru Radu Popa: ”Închide ochii! Povestea seminței”, despre care v-am povestit la un moment dat. N-am închis ochii ci
i-am deschis cât mai bine, să vedem ce-i de văzut pe lumea asta și să pricepem
care-i rostul atâtor metamorfoze care se produc, pe tăcute, în jurul nostru. Am
citit cartea și ne-am lăsat inspirați.
Cuprins
Am identificat și-am sortat diverse semințe: măr, ardei gras,
dovleac, grâu, porumb, floarea-soarelui, fasole, bob etc. Am asociat semințele
cu planta de la care provin și-am discutat mult despre felul în care semințele
germinează.
Am pus semințe la încolțit. I-a plăcut mult să facă asta,
a fost proiectul ei cu tata. Le-a udat zilnic sau mi le-a lăsat mie în grijă și
a cerut raport telefonic detaliat în fiecare zi când a lipsit de lângă
semințele ei.
Ca să le urmărească evoluția, a folosit un grafic în care
a notat, desenat, numărat.
În paralel, am citit câteva pagini din ”Prima mea carte
despre natură și ecologie” de la editura Gama (o investiție excelentă, îmi
repet asta de fiecare dată când o deschid împreună cu Una). Imaginile foarte
clare au ajutat-o să identifice diferitele faze în evoluția semințelor noastre.
Pentru că plantele nu cresc nicăieri izolate ci întotdeauna înconjurate de viață în toate formele ei, am citit și ”Mica enciclopedie despre viața în grădină”, iarăși o carte uluitoare:
Mică la stat dar maaaare la sfat. Ilustrațiile sunt grozave, informația aleasă impecabil, formatul mic extrem de prietenos cu mâinile copiilor. Nu-mi ajung degetele sa tastez laude mai convingătoare pentru cartea asta sau pentru celelalte din aceeași colecție. Prețul e atât de mic raportat la calitatea cărții încât îmi vine să cred că a fost fixat așa printr-o eroare!
Zilele trecute
am folosit discul realizat de Camelia ca să recapitulăm ciclul vieții unei
plante.
Încheiere
Tobă de carte, am ieșit în câmp. Am semănat cu adevărat.
Ce-o să culegem, vedem la toamnă!
25 apr. 2013
Un joc de asociere cu Fratele mai mic
Văzându-mă mai mare dar mai năucă, Fratele mai mic al Surorii mai mari (cum
altfel?!) și-a luat astăzi foarte în serios sarcina de a mă dăscăli nițel. Drept pentru
care m-a ținut pe covor preț de minute bune ca să fac, sub atenta lui supraveghere, un joc de asociere.
Materialele necesare: cărțile din biblioteca
personală, cele care vin în colecții.
Desfășurarea activității: a
întors o carte cu ultima copertă în sus; pe ultima copertă sunt, de obicei,
prezentate toate volumele din colecție. Petru arăta cu degețelul o imagine de
pe ultima copertă și apoi folosea instrucțiuni scurte ca să-i găsesc eu cartea potrivită. Cu ”aia”,
”alta”, ”ata” (asta) m-a ghidat printre volume diverse până ce reușeam (ah, năuca de
mami) să găsesc ce trebuie.
Rezultatul activității:
acum știu că el știe să grupeze obiectele
în perechi.
24 apr. 2013
23 aprilie – Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor
Nu știu în ce măsură a fost Una interesată de faptul că UNESCO sărbătorește, anual, o zi a
cărții și a drepturilor de
autor, că alege o capitală internațională a cărții (anul acesta e Bangkok)
sau de faptul că oameni de pretutindeni
se dau peste cap să-și reamintească, pe 23 aprilie, că a citi e necesar/pasionant/modern.
Cred că la un moment dat i-am pomenit de lucrurile astea, dar am făcut două
lucruri mai importante decât asta.
Am recitit împreună
”Prâslea cel voinic și merele de aur”. Vă amintiți povestea? Ca să nu adoarmă în timp ce veghează mărul
fermecat, mezinul împăratului ia cu sine în grădină câteva lucruri: arcul cu dăgeți, două țepușe pe care le înfige în jurul lui, ca
să-l vestească atunci când e răpus de somn și… cărți de cetit. E un basm pe
care Una l-a mai citit cu bunica ei dar care, în secret, îi strecoară în ureche
fix gândul pe care mi-ar plăcea să-l rețină: cititul e o treabă de supereroi; cititul te ține treaz și vigilent pe urma
celor răi.
Cu gândul acesta în minte i-am reînnoit Unei permisul la
o bibliotecă publică. Primele ei contacte cu biblioteca au fost acum câțiva ani și s-au transformat
într-o tragedie:
era tare frumos să alegem cărți, să le ducem acasă dar vai, cum să ne mai despărțim de ele?! Acum e
Una mai mare și mai înțeleaptă și sper că drumurile spre și de la bibliotecă vor deveni o obișnuință.
Am sărbătorit Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de
Autor? Sigur că da, la ieșirea de la bibliotecă ne-am cumpărat
înghețată!
23 apr. 2013
Scurtă bibliografie. Păsările
Se pare că de ceva vreme avem un ”proiect” nou, eu și Una. Atâta doar că eu nu
mi-am dat seama. De vreme ce am ignorat semnele discrete, Una a trecut la un
limbaj mai puțin echivoc: de cum intră pe ușă, la întoarcerea de la grădiniță, înainte să se descalțe sau să spună ”bună ziua”, întreabă dacă i-am pregătit ceva despre
păsări.
Căci despre asta e vorba:
despre păsări. Astăzi, în sfârșit, după grădiniță-plimbare-balet-masă-joacă-duș-citit (nu
neapărat în ordinea aceasta), ne-am așezat și-am făcut liste. Lista Unei e, în întregime, cu lucruri pentru Petru.
Lista mea e doar o schiță, resursele sunt, pe tema asta, imense. Aproape că nu-mi vine să mai
deschid nimic, pentru că deja mi-e imposibil să aleg din noianul de activități
grozave peste care am dat.
Lista Unei:
·
să mergem mai des să hrănim porumbeii din parc;
·
să ascultăm sunete și cântece păsărești cât mai diverse;
·
să adunăm ouă, pene, puf, fulgi, crenguțe, semințe cu care să se joace;
·
să meșterim o jucărie cu păsări (încă nu știu cum ar trebui
să arate, dar nici Una nu știe; prin urmare, timpul e de partea mea).
Lista mea:
Cum vă spuneam, resursele sunt copleșitoare. Aproape fiecare
pagină trimite, mai departe, spre zeci de alte idei nemaipomenite:
·
Living Montessori Now – o mică enciclopedie pe tema
aceasta;
·
See How They Grow –Chick – o carte găsită pe We Give Books, în speranța că vom strecura și puțină engleză;
·
Cum să desenezi o pasăre;
·
O idee care sigur îi va plăcea Unei: de câteva săptămâni
tot trece în revistă păsările din jurul nostru, numai nu le-a adunat pe toate
la un loc.
Avem enciclopedii, păduri, parcuri. Cred că ne mai trebuie doar timp și soare!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)