Dacă mai întâi am sondat nițel adâncurile Pământului, acum am explorat suprafața. Scopul meu nu este ca Una să memoreze
neapărat numele continentelor și al oceanelor – a mai folosit aceste nume în situații diverse, dar nu
cred că le-a mai auzit înșirate vreodată împreună până acum. Mi-am dorit mai mult
ca ea să aibă o reprezentare vizuală a ceea ce însemnă întinderile de uscat și de apă și mi-am dorit ca
ea să știe unde poate
găsi informații din domeniul acesta. De aceea ne-am concentrat pe felul cum se folosesc două
resurse importante – harta și globul pământesc.
Tot folosindu-le, am
repetat inevitabil numele continentelor și-ale oceanelor, într-o primă privire de ansamblu asupra
lor.
Cărțile și jocurile
Am folosit o enciclopedie
Disney intitulată ”Planeta Pământ”, unde-am citit despre Pangeea și despre felul în care continentele
s-au deplasat pe toată suprafața planetei.
Am citit numele continentelor de pe hartă, apoi le-am
numit numai pe cele din emisfera nordică sau sudică. Ne-am așezat, imaginar, în Europa, și ne-am închipuit cât de departe putem
călători numai pe uscat, ce continente am putea vizita traversând oceanele etc.
De aici încolo a fost mai
puțină nevoie de
implicarea mea. Copiii și-au folosit jucărioarele - mașinuțe, vapoare, avioane etc. - pe suprafața globului pământesc și le-au alternat
în funcție de locul prin care treceau. Am mers cu ei de-a lungul ecuatorului, apoi
de la Polul Nord spre Polul Sud etc. S-a implicat și Petru atât de entuziast, încât globul meu pământesc, vechi de
aproape 20 de ani, și-a dat obștescul sfârșit.
Tot dintr-o enciclopedie
Disney, ”Atlas”, am citit despre diferențele dintre globul pământesc și hartă. Am făcut un
exercițiu simplu propus
de autorii enciclopediei: am decojit o portocală și-am așezat fâșiile de coajă una lângă alta pe o coală de hârtie, pentru ca
Una să remarce distorsiunile pe care le presupune transpunerea în plan a unei
suprafețe sferice (Una m-ar corecta acum – Pământul nu e sferic, e turtit la poli și bombat la
ecuator J).
Una a fost nițel necăjită că de data asta n-am
mai luat ”notițe”, așa că, după ce Petru a adormit, i-am propus să deseneze ea
harta unei încăperi din casă. A muncit nițel, i-ar fi fost mai ușor dacă ar fi fost
suspendată cu adevărat pe tavan, spune ea. Dar a remarcat că harta e o
imagine micșorată și simplificată, convențională, a realității.
Plimbarea
E greu pentru un copil să
gândească la scară cosmică sau planetară. Cât de mare e de fapt Jupiter? Ce
înseamnă de 1000 000 de ori mai mic decât Soarele? Cât de departe e foarte, foarte, foooooarte
departe?
Pentru ca Una să-și facă totuși o idee despre ce
înseamnă reducerea la scară, am făcut drumurile obișnuite de joi –
spre Palatul Copiilor și înapoi acasă – cu harta orașului nostru în mână.
Una a văzut că doi centimetri de pe hartă înseamnă toată
lungimea străzii noastre, spre exemplu. Eu m-am confruntat, din nou, cu șocanta mea
capacitate de mă rătăci, când am harta în mână, chiar și pe străzile pe care merg
de obicei cu ochii închiși. Mă orientez mai ușor după soare, după miros, după orice, numai harta
mă aruncă într-un ocean de disperare! J
Așadar, mai multe hărți pentru mine, mai multe plimbări pentru Una!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu