Nu-mi amintesc să
fi citit în copilărie ”Cartea junglei” a lui Kipling, dar cu siguranță episoade întregi din ecranizarea Disney am memorat și
eu, ca tot omul, cot la cot cu copiii. Așa încât, atunci când am descoperit
această ediție a ”Cărții junglei”, mi-am cumpărat-o mie și
mi-am citit-o mie. (Bine, am citit
cu voce tare și-au ascultat și
pruncii, dar asta numai pentru că ne-am obișnuit
așa…)
Volumul reproduce o ediție apărută în
1994, la Gallimard și a apărut la editura ANA, în
2007, alături de câteva alte titluri (Jack London, ”Chemarea străbunilor”, Mary
Shelley, ”Frankenstein”, Oscar Wilde, ”Portretul lui Dorian Gray” și
”Black Beauty” al Annei Sewell). M-aș fi bucurat ca lista să fie mult, mult mai lungă pentru că aceste ediții sunt un răsfăț
livrovoresc extraordinar. De fapt, nu-mi amintesc când am fost ultima oară așa
de încântată de-o descoperire în materie de cărți.
Primul lucru pe care-l descoperi în
legătură cu frumusețile acestea e că sunt niște cărți grele, în sensul foarte propriu al termenului. Rucsacul în care
le-am adus acasă mi-a rupt spatele pentru că fiecare volum e tipărit pe hârtie
groasă, lucioasă, iar coperta e și ea dintr-un carton moale, fin, foarte
frumos. Așadar, o ediție
de lux, elegantă ca un adevărat album. Paginile sunt cusute, nu lipite, și sper să rămână la locul lor și la lecturile viitoare, ale mele și-ale
copiilor.
Valoarea
volumului însă e dată, dincolo de text (în legătură cu care nu trebuie, desigur,
să conving pe nimeni că merită citit) de ilustrații.
Cele peste 200 de pagini sunt împărțite în două coloane. Centrul paginii îl ocupă
povestea lui Kipling (aventurile lui Mowgli alături de Akela, Baloo și
Bagheera, urmate de ”Foca albă”, ”Rikki-Tikki-Tavi”, ”Toomai al elefanților”
și
”În serviciul Majestății Sale”). Firul întâmplărilor e
ilustrat de Christian Broutin în planșe
ample, delicat pastelate pe alocuri, în
orice caz încărcate de un romantism izvorât dintr-un fel propriu de a simți
poveștile lui Kipling, dar și
din alegerea materialelor cu care a lucrat – guașă și acuarelă. (Eu personal le-am împăcat
mai greu cu propria-mi viziune despre text, mai dramatică și
mai realistă.)
Comoara însă se găsește
pe marginile paginilor, unde se construiește în permanență un comentariu vizual
al textului. Cum? Prin reproducerea unor imagini-document însoțite
de scurte notițe informative. Autorii acestei secțiuni
a cărții sunt Pierre Pellerin (specialist în
domneiul vieții animalelor din junglă) și Pierre Reyss (”cititor pasionat de
Kipling” – precizarea apare pe coperta interioară). Fotografiile și
gravurile sunt piese mărunte dintr-un puzzle enorm care te poartă din India
secolului al XIII-lea până-n cotloanele cele mai ascunse ale manuscriselor lui
Kipling. Coada desfăcută a unui păun, imaginea unui porc țepos
sau a unui tigru, pădurile de bambus sau o fotografie înfățișând o tabără de vânători europeni în India, o serie de schițe
înfățișând
botul unui lup în momente diferite care trec de la atitudinea amenințătoare, la cea de atac sau de calmă neutralitate etc. etc. – toate acestea și
multe altele compun o adevărată explozie de informație. Trimiterile spre istorie,
geografie, zoologie, arte etc. sunt eterogene, dar fascinante tocmai prin
diversitatea lor.
Poți
citi textul lui Kipling fără pauze și poți
reveni asupra notațiilor de pe marginea paginii sau poți
citi în paralel, intrând și ieșind
din ficțiune când vrei. Felul acesta de lectură e cu siguranță un experiment pasionant, care-mi
amintește de curiozitatea cu care urmăresc, în
cărțile împrumutate de la bibliotecă, urmele trecerii altor cititori prin volum. De ce a îndoit
colțul acestei pagini? Ce fraze subliniază? Ce însemnări face, ici și
acolo? Toate amănuntele astea compun, de obicei, un jurnal de lectură neconvențional
care-ți poate dezvălui un cititor inteligent, sau distrat, sau amuzat, sau
critic până la
exasperare, sau… Și câte posibilități
nu-s?...
Or
ediția aceasta din ”Cartea junglei” exact asta face – urmărește
în paralel textul original al lui Kipling și
”jurnalul de lectură” nu al unor filologi care v-ar putea trezi amintiri triste
de prin școală cu luuungi comentarii sufocate de cuvinte pompoase. Nu,
cititorii ăștia sunt oameni de știință pe care proza lui Kipling îi inspiră. Pentru
un cititor tânăr (și reticent), cred că și
asta e, în sine, o lecție bună – să descopere că literatura nu e numai șoarecii
de bibliotecă sau pentru profii de română.
Mai
departe… scrie-n carte! De răsfoit cu (aproape) toate simțurile
– cu degetele răsfățate de paginile fine, cu ochii uimiți
de exotismul ilustrațiilor, cu urechile ciulite la cadența
minunată a prozei lui Kipling!
Mulțumim frumos, de prezentare! Am făcut comandă, deja, și am găsit un pachet promoțional, la 60 de lei, cu toate aceste titluri. Așteptăm, cu nerăbdare, să ne delectăm.
RăspundețiȘtergereUnde le-ati gasit la promotie?
RăspundețiȘtergereAici: http://www.marcelapenes.ro/set-promotional-capodoperele-literaturii-universale (Pusese Ioana link pe FB...)
Ștergerenu-mi venea să cred că mă voi reuni vreodată cu fostul meu iubit, eram atât de traumatizat, rămânând singur, fără corpul care să rămână lângă mine și să fiu cu mine, dar am fost atât de norocos într-o anumită zi să întâlnesc acest lucru dr. puternic, vrăjitor Dr Wight, după ce i-a spus despre situația mea, a făcut tot posibilul uman ca să vadă că iubitul meu se întoarce la mine, într-adevăr, după ce a lansat vraja, fostul meu iubit a revenit la mine mai puțin de 48 de ore, a venit fostul meu iubit înapoi, implorându-mă că nu mă va mai părăsi niciodată, 3 luni mai târziu ne-am logodit și ne-am căsătorit, dacă aveți aceeași situație, contactați-l pe dr. wight, pe e-mailul său: wightmagicmaster@gmail.com. mulțumesc foarte mult, domnule, că mi-ați readus fostul iubit înapoi, adresa de e-mail a lui: wightmagicmaster@gmail.com.
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +17168691327