Livrovorul e, vă
reamintesc, o dihanie nesățioasă și nerăbdătoare. Vrea povești,
muzică și dans, jocuri și
dulciuri, emoții
care să-i taie respirația și mângâieri care să fie numai părerea unei atingeri. Așa că, înainte de a
citi restul articolului, fiți atât de buni și faceți să se audă
muzică. Așaaa… pentru că
vorbim azi despre o poveste feerică și coșmarescă pe care
literatura, muzica și dansul și-o dispută cu egală fervoare.
Pe E.T.A. Hoffmann, cu celebra sa carte despre Spărgătorul
de nuci și Regele Șoarecilor îl cunoaștem dintr-o ediție foarte frumoasă, apărută în 2009 la editura
Litera. Am tot ezitat între această ediție și o alta mai scumpă, dintr-o
prejudecată stupidă presupun – cum că lucrurile mai scumpe ar fi și mai frumoase – până
când o doamnă înțeleaptă m-a pus pe calea
cea bună: volumul mai
ieftin conține textul
integral, e foarte, foarte frumos ilustrat, e însoțit și de-un CD pe care
e înregistrată lectura ”Prințului fericit” de Oscar Wilde.
Ce poți cere mai mult?
Povestea aceasta a lui Hoffmann am
citit-o și eu acum pentru
prima oară, cot la cot cu Una.
Aveam de gând să renunț la carte dacă Una ar fi dat
semne că nu-i place sau că nu pricepe ce
citim. Însă socoteala din
capul meu nu s-a potrivit cu cea din realitate: am trecut prin primele 50 de
pagini dintr-un foc, într-o seară înainte de Crăciun, cu Petru adormit în brațele mele – oare de când nu s-a mai întâmplat asta, să adoarmă în timp ce le
citesc?! Abia în seara următoare, când am ajuns la lungile pasaje descriptive,
a început domnița să dea semne de nerăbdare. Ea ar fi
vrut să afle mai repede cum
se termină cartea, oricâte minunății ar înghesui Hoffmann în proza lui și în Joclandia!
Povestea e, probabil, bine
cunoscută. Începe în seara de Ajun, în casa doctorului Stahlbaum, în vreme ce
Fritz și Maria așteaptă ca darurile de Crăciun
să fie pregătite. Naș’ Drosselmeier e
acela care le aduce cadoul cel mai spectaculos, jucăria meșterită cu dibăcie neîntrecută de ceasornicar. An
de an, povestea se repetă – în fața copiilor e dezvelit un mecanism extraordinar care,
imediat după aceea, e pus de părinți pe un raft înalt pentru ca mâinile nerăbdătoare și poate neîndemânatice să nu-l strice. Jucăria
devine astfel bibelou, bijuterie.
Rămân însă la îndemână alte jucării adăpostite de dulapul
de sticlă: figurine din zahăr și păpuși, soldăței de plumb, o
lume întreagă pe care Hoffmann
o folosește pentru a vorbi
despre magie și grotesc, despre feerie
și groază, despre
fascinație și spaimă. Spărgătorul de
nuci e jucăria de care Maria e cucerită: frumusețea lui vecină cu diformul stârnește în inima fetiței o pasiune
stranie. Iar sosirea lui în dulapul cu jucării deschide în salonul familiei Stahlbaum
falia spre o lume cumplită și fascinantă în
același timp.
Lupta dintre jucării și neamul șoricesc condus
acum de monstruosul rege cu șapte capete o
prinde la mijloc pe Maria. Cu minuțiozitatea unui bijutier, Hoffmann închipuie un scenariu
care se așază undeva, între realitate și închipuire. Sunt adevărate
aventurile nocturne ale Mariei? Sau poate visează? Aiurează Maria din cauza
bolii sau poate ațâțată de povestea pe
care i-o spune atât de convingător Naș’ Drosselmeier? Cine
știe?
După ce-am terminat de citit, am întrebat-o pe Una dacă
i-a plăcut. Întâi a protestat – cum să-ți placă așa o carte de coșmar? Apoi s-a
răzgândit. Cum să nu-ți placă?! Sub masa
noastră din bucătărie e acum salonul familiei Stahlbaum, Una e Maria iar
celelalte jucării repetă, în mintea ei, mereu și mereu, cu nesfârșite dialoguri închipuite,
povestea Mariei și a Spărgătorului de nuci.
Ușurel, ușurel, a devenit
cartea ei preferată. Doar și ea are, la țară, un nuc al ei, pe
care-l vizităm des și care nu-i un
copac oarecare. E un prieten care crește odată cu ea.
Am căutat repede în jurnalul nostru fotografic imaginile care urmăresc nucul în anotimpuri diferite și-am încercat să le ordonăm măcar pe acestea.
Ne-am amintit vânătoarea noastră mai veche de nuci.
Am mâncat cel mai bun cozonac cu nuci din lume, cum numai
la țară poate să-l mai
facă o mătușă dragă, căreia îi e dor
de nepoți.
Am ascultat muzica lui Ceaikovski și-am urmărit
fragmente din spectacole de balet care pornesc de la cartea lui Hoffmann.
E greu
de ales unul care să ne placă mai mult, deocamdată sărim și noi cât de grațios putem de la un
filmuleț la altul și cerem povești, mai multe povești, și mai multe povești!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu