Pe Guguță l-am descoperit
citind o însemnare a
Cameliei, gazdă în ”Micul atelier de
creație”. Ni l-am dorit și l-am primit,
prin bunăvoința unui prieten de
departe, tocmai din țara lui.
Să citesc volumul acesta a reprezentat, pentru mine, un
fel nou de sărbătoare. Am sărbătorit copilul care-am fost și care, cu siguranță, l-a mai întâlnit pe Guguță. Sunt atâtea pagini care-mi
sună cunoscut în cartea asta, atâtea întâmplări pe care le tot rumeg fără să știu când și unde le-am mai întâlnit! O sărbătoare
a fost și să văd cum, încet-încet, între Una și Guguță se țes complicități, se plimbă
întrebări și se nasc
dialoguri.
Una iubește cartea asta.
Cred că și avea nevoie de
ea, la fel cum și mie îmi trebuie adesea
o carte nouă, pasionantă, răvășitoare, o carte
care să absoarbă orice fir de gând limpede. Și ce nu-i de
iubit? E o ediție atât de frumoasă! Formatul mare, hârtia lucioasă, ilustrațiile extraordinare
ale lui Boris Diodorov, întinse pe câte-o pagină întreagă – totul respiră grijă pentru cititor și pentru lumea
care se ivește între coperte,
poveste după poveste.
Dacă mă gândesc bine, aceasta e prima întâlnire a Unei cu
proza scurtă. Fiecare text din carte se întinde pe aproximativ trei pagini și spune o întâmplare rotundă ca sens. Aceasta
e singura nemulțumire a Unei – că fiecare poveste
se termină prea repede. Nici
n-apucă bine să guste din
farmecul unei istorioare că iată, e gata și pofta ei rămâne pe jumătate nepotolită.
Apoi curg întrebări, și de ce asta, și cum cealaltă…
Serile noastre sună vesel alături de Guguță. El e un copil
isteț, serios și cu haz, harnic și sensibil,
descurcăreț și politicos. Iar
lumea lui… ehei, lumea lui
m-a făcut să oftez: mi-a
amintit că e nevoie de un
sat pentru a crește un copil. Iar
Guguță are în jurul lui un sat
întreg pentru care
el e o ființă deplină, demnă de a fi
luată în serios. Nimănui nu-i trece prin minte că e prea mic, că n-are voie să
facă ceva, că trebuie trimis la treburile lui copilărești, în vreme ce adulții, ei, mari și puternici, se
ocupă de lucrurile cu
adevărat importante.
Ca să poată crește mare, Pippi Șosețica trebuie să întoarcă lumea pe dos.
Guguță însă crește senin, în armonie cu lumea
din jur, ocrotit de mersul firesc al lucrurilor. Pentru că, în fond, nimic
neobișnuit nu se întâmplă – copilul e dornic
să învețe și atunci tata îi
face o bancă, precum cele de la școală, e trimis la nana Ilinca să aducă niște șofran pentru
cozonaci și pe drum uită ce avea de adus,
arde de nerăbdare să cosească și el, la fel ca
tata, merge cu uratul, are un caiet în care le desenează pe toate fetițele de pe ulița lui, chiar și pe Lili, abia născută, se cațără în nuci ca nimeni
altul. O învață pe mama să meargă pe bicicletă, își face scrânciob din cumpăna fântânii și câte altele…
Nu e nimic neobișnuit, dar totul e extraordinar. Pentru mine e
extraordinar pentru că nu știu să mai existe, cu
adevărat, o astfel de lume înțeleaptă și limpede în care un copil să poată crește netulburat,
asemenea unei flori.
Draga mea Andru, ai sintetizat atat de frumos esenta lui Guguta! Si M. este putin suparata ca povestile sunt putin cam scurte, asta dupa ce l-am citit pe Ciubotel, a carui poveste curge pe multe, mule pagini.
RăspundețiȘtergereMa bucur ca va place Spiridon Vangheli, cu lumea lui serena si atat de inteleapta.
Va pupic mult, mult!!!
Ne place mult de tot! Nu stiu daca s-a inteles cat de incantata sunt eu, am asa un sentiment de familiaritate cu cartea asta, sigur am citit-o in copilarie! Mai ales prozele din final - cand Guguta o invata pe mama sa mearga pe bicicleta, zona aceeea - mi-s asa de cunoscute! E un sentiment tare ciudat, intr-un fel fain.
Ștergere