29 ian. 2013

Povestea incredibilului băiețel mâncător de cărți


           Una are, acum, 5 ani și aproape jumătate. A început să citească prin vară, a exersat până și-a dat seama că poate citi, că stăpânește și jocul acesta, apoi a trecut la altceva. Am încercat trucuri diverse ca să-i reaprind interesul pentru citit: am făcut pauze lungi, am scris în agenda Unei, am compus poezioare caraghioase, am făcut iarăși pauză, ne-am jucat de-a detectivii, i-am scris bilețele și mesaje cu surprize de Crăciun. Toate sunt de găsit sub eticheta scris-citit.
Dar Una n-are chef de citit. Atât e de simplu. Nu trebuie căutate căi pe lângă acest adevăr banal. Sigur, am mai făcut o încercare și i-am pregătit câteva fabule în care textul e întrerupt de imagini. Încă nu i le-am arătat pentru că între timp s-a întâmplat ceva.
Ceva-ul acela e ”Andreea în lumea poveștilor. Andreea își citea singură și Una a devenit brusc atentă la amănuntul acesta. Așa că am pus la bătaie o altă carte care vorbește despre citit, pe limba Unei. ”Incredibilul băiețel mâncător de cărți de Oliver Jeffers a apărut la editura VELLANT.

Puțin text, o așezare în pagină spectaculoasă, grafică neconvențională. Henry, personajul principal, e un livrovor (cât iubesc cuvântul acesta – liiivrooovooor, aș vrea să-l fi inventat eu): un mâncător de cărți în sensul propriu al termenului. Înghite volume întregi, e pe cale să devină cel mai isteț copil din lume (și cât de ușor se întâmplă asta, nu trebuie să facă niciun efort pentru ca să exceleze). Totul până când catastrofă! I se face rău, nu mai poate digera cărțile pe care le înfulecă.

Soluția? Ia o carte pe jumătate mâncată și în loc s-o înghită… o deschide și-o citește! Și surpriză! E o carte BUNĂ!



Dragă Henry, a gustat și Una din cartea ta și da, e bună. Foarte bună. Spune-i tu că și cititul cărților e bun, pe tine sigur o să te asculte!

21 de comentarii:

  1. Ahhhhhh, ce bine suna livrovoooooor...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce spuneam?! Asa ma bate gandul sa schimb numele blogului. Poate sa-mi scriu si pe usa d-na Andru Livrovor? :)) Sau sa-mi iau un hamster si sa-l botez Livrovor? Pfii, greu! :))

      Ștergere
    2. Raspunsurile sunt da, da si da :))

      Ștergere
    3. Cred ca asta e saptamana maaarilor schimbari! Sper numai sa mai stiu unde stau si cum ma cheama. Si nu vorbesc numai despre livrovorul asta... :))

      Ștergere
  2. multumim pentru recomandare!pare o carte grozava daca i-a placut si Unei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cartea e frumoasa, ma tem ca fotografiile mele n-o pun intr-o lumina prea buna. E si o carte cu doua viteze - ori stai nesfarsit pe fiecare pagina, sa citesti imaginile (care-s foarte interesant gandite), ori treci repede prin textul scurt, sa vezi cum se termina. Cred ca e o carte pe care o poate citit linistit si-un copil mai mic decat Una. :)

      Ștergere
  3. ce recomandare frumoasa!
    multumim si spor la citit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta ne dorim si noi - spor! Numai s-o prinda si pe Una "microbul" acesta al cititului! :))

      Ștergere
  4. Minunat, Andru! Cat de mult ma bucur ca ai scris despre aceasta carte!
    Imi notez si eu titlul, tare as vrea sa o cumpar.

    Va imbratisez cu mult drag, sa aveti o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camelia, cartea e din categoria "batem saua sa priceapa calul"! :)) Poate se prinde Una ca-si poate citi si ea singura cartile. Nu c-ar fi graba mare, dar vreau macar sa aiba mereu in vedere lucrul acesta - ca poate, daca vrea. :)

      M-as bucura sa-i placa si M.-ei cartea. Numai un lucru trebuie sa mai spun - ilustratiile sunt poate un pic mai intunecate, in tonuri de maro. Nu-i neaparat un minus al cartii, doar ceva ce-as fi vrut sa stiti daca va decideti s-o cumparati.

      Sa aveti si voi o zi frumoasa, Camelia!

      Ștergere
    2. Andru, iti multumesc pentru faptul ca mi-ai raspuns, ca mi-ai dat detaliile acestea!
      Nu cred ca ar fi vreo problema, ba cred ca ar ignora totul doar pentru coltul rontait al cartii :))))

      Va imbratisez cu drag!

      Ștergere
  5. Nici de aceasta carte nu stiam! E super!!!! Imi place mult si ideea si ilustratiile. Multumesc pentru recomandare! O trec pe lista!
    Un pic offtopic, stii cum se citeste la 3 ani jumatate? Citim literele din titlu, si ca sa spunem cuvantul ne uitam la poza :))) Asa face David si e tare mandru ca stie sa citeasca! :)))
    Va puuup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aaa, pai stiu cum se citeste la un si patru luni - se intoarce cartea cu fundul in sus si se tine un discurs luuung in bebelineza! :))

      Ștergere
  6. Ce frumos ai scris de carte, mi-ai trezit curiozitatea. O pun si eu pe lista de achizitii viitoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper sa va placa si la rasfoit cartea! Una a fost foarte incantata de coltul muscat al cartii, s-a tot prefacut ca infuleca si ea din pagina! :))

      Ștergere
  7. Foarte frumoasa prezentarea cartii:)

    Cat despre citit, poate nu e vorba ca nu are chef sa citeasca....
    Uite un articol pe tema asta - il am de la Raluca - http://ican-do.net/articles/information-about-learning/9-hearing-learning-and-listening-the-role-of-auditory-function-in-academics-and-everyday-life. Mai ales sectiunea de 'Processing' e f interesanta. Se referea la capacitatea de procesare auditiva a copilui, la diverse varste, si in ce masura influenteaza cititul. Mie mi s-a parut f interesant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adina, am citit o singura data articolul si inca n-am rumegat cum trebuie ce scrie acolo. Sigur ca e interesant, e de revenit la el. Numai de-as avea contextual stiintific in care sa pun toata informatia aceea! :(

      Eu cam tind s-o cred pe Una, ea e foarte franca in legatura cu ce-o intereseaza si ce. Si acum are treburi mai importante de facut, pare-se. :))

      Ștergere
    2. :)) bun raspuns.
      Eu revin la articol cand imi vine sa sar peste etape cu cititul I-nei ... sa-mi reamintesc mie insumi ca daca o rupe un pic cu cititul, nu inseamna ca peste o luna va citi carti intregi.
      O zi frumoasa sa aveti!
      P.S. Nu am mentionat articolul sa fac pe desteapta sau ceva - departe de mine gandul!! Doar mi-am amintit de el, citind ce ai scris tu, si m-am gandit ca e informatie buna de pus cap la cap.

      Ștergere
    3. Eu am abandonat orice speranta cu cititul Unei, sa stii! :)) Mereu mi-am spus ca ziua in care va lua o carte din biblioteca si va buchisi singura va fi ziua in care voi sti ca gata, se descurca. A trecut si ziua aceea de mai multe ori, a pus semne de carte in cateva volume dar n-a mai terminat niciunul! :))

      Tot am in sinea mea un ghimpe mic, stiu ca daca ar exersa, ar putea deveni cu usurinta fluenta. Acuma se descurca bine cu cuvinte de 3-4-5 silabe, tine minte pana la sfarsitul unui enunt ce a citit la inceput. Vorbesc de un enunt de genul "La castel a sosit o printesa necunoscuta."

      O mai ademenesc eu cate una, alta, dar ma feresc s-o presez cu adevarat. Pana la urma, n-avem termene limita in povestea asta cu cititul. Si daca intuiesc eu corect, teama ei cea mai mare e ca atunci cand isi va citi singura, nu vom mai citi noi doua impreuna, si nu-i pregatita sa renunte la asta. O tot asigur ca oricand va vrea, ii citesc, si cat de fain ar fi sa citeasca ea mai deaprte toaaaata noaptea, daca vrea! :))

      Iar articolul mi-e util, iti dai seama ca ma intereseaza toate lucrurile astea! E un domeniu cu totul nou pentru mine...

      Ștergere
  8. Multumim pentru recomandare, pare o carte interesanta, o trecem si noi pe lista.
    Elena inca nu citeste, stie cateva litere dar cu cititul e cam greu. Nu i se leaga in minte cuvantul, citeste pe litere dar nu mai stie sa le lege. Deocamdata nu ne grabim, dar am o presimtire ca nu va fi usor sa o fac sa citeasca. Elena pune mereu bariere la orice e nou, zice din start ca nu stie si greu o conving macar sa incerce.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi citim cartea asta in fiecare seara de cand am scos-o la iveala, ar vrea Una s-o auda de 3 ori la rand, daca se poate. :)) E ceva tare simpatic la Henry cel mancator de carti! Si textul e scurt, scurt, fara problem l-ar putea urmari amandoua fetele tale!

      Sa stii ca si Una, din lipsa de exercitiu, a inceput sa uite litere, mai ales din cele mici de tipar - pe j, pe h, grupurile ce/ce, ghe/ghi nici nu mai spun. Le-o relua ea la un moment dat, nici nu vreau s-o presez acum, sa nu fac mai mult rau decat bine. Mai bine multa joaca si multa lectura si-o veni ea si vremea literelor!

      Ștergere