29 ian. 2013

Povestea incredibilului băiețel mâncător de cărți


           Una are, acum, 5 ani și aproape jumătate. A început să citească prin vară, a exersat până și-a dat seama că poate citi, că stăpânește și jocul acesta, apoi a trecut la altceva. Am încercat trucuri diverse ca să-i reaprind interesul pentru citit: am făcut pauze lungi, am scris în agenda Unei, am compus poezioare caraghioase, am făcut iarăși pauză, ne-am jucat de-a detectivii, i-am scris bilețele și mesaje cu surprize de Crăciun. Toate sunt de găsit sub eticheta scris-citit.
Dar Una n-are chef de citit. Atât e de simplu. Nu trebuie căutate căi pe lângă acest adevăr banal. Sigur, am mai făcut o încercare și i-am pregătit câteva fabule în care textul e întrerupt de imagini. Încă nu i le-am arătat pentru că între timp s-a întâmplat ceva.
Ceva-ul acela e ”Andreea în lumea poveștilor. Andreea își citea singură și Una a devenit brusc atentă la amănuntul acesta. Așa că am pus la bătaie o altă carte care vorbește despre citit, pe limba Unei. ”Incredibilul băiețel mâncător de cărți de Oliver Jeffers a apărut la editura VELLANT.

Puțin text, o așezare în pagină spectaculoasă, grafică neconvențională. Henry, personajul principal, e un livrovor (cât iubesc cuvântul acesta – liiivrooovooor, aș vrea să-l fi inventat eu): un mâncător de cărți în sensul propriu al termenului. Înghite volume întregi, e pe cale să devină cel mai isteț copil din lume (și cât de ușor se întâmplă asta, nu trebuie să facă niciun efort pentru ca să exceleze). Totul până când catastrofă! I se face rău, nu mai poate digera cărțile pe care le înfulecă.

Soluția? Ia o carte pe jumătate mâncată și în loc s-o înghită… o deschide și-o citește! Și surpriză! E o carte BUNĂ!



Dragă Henry, a gustat și Una din cartea ta și da, e bună. Foarte bună. Spune-i tu că și cititul cărților e bun, pe tine sigur o să te asculte!

22 de comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Ce spuneam?! Asa ma bate gandul sa schimb numele blogului. Poate sa-mi scriu si pe usa d-na Andru Livrovor? :)) Sau sa-mi iau un hamster si sa-l botez Livrovor? Pfii, greu! :))

      Ștergere
    2. Raspunsurile sunt da, da si da :))

      Ștergere
    3. Cred ca asta e saptamana maaarilor schimbari! Sper numai sa mai stiu unde stau si cum ma cheama. Si nu vorbesc numai despre livrovorul asta... :))

      Ștergere
  2. multumim pentru recomandare!pare o carte grozava daca i-a placut si Unei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cartea e frumoasa, ma tem ca fotografiile mele n-o pun intr-o lumina prea buna. E si o carte cu doua viteze - ori stai nesfarsit pe fiecare pagina, sa citesti imaginile (care-s foarte interesant gandite), ori treci repede prin textul scurt, sa vezi cum se termina. Cred ca e o carte pe care o poate citit linistit si-un copil mai mic decat Una. :)

      Ștergere
  3. ce recomandare frumoasa!
    multumim si spor la citit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta ne dorim si noi - spor! Numai s-o prinda si pe Una "microbul" acesta al cititului! :))

      Ștergere
  4. Minunat, Andru! Cat de mult ma bucur ca ai scris despre aceasta carte!
    Imi notez si eu titlul, tare as vrea sa o cumpar.

    Va imbratisez cu mult drag, sa aveti o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camelia, cartea e din categoria "batem saua sa priceapa calul"! :)) Poate se prinde Una ca-si poate citi si ea singura cartile. Nu c-ar fi graba mare, dar vreau macar sa aiba mereu in vedere lucrul acesta - ca poate, daca vrea. :)

      M-as bucura sa-i placa si M.-ei cartea. Numai un lucru trebuie sa mai spun - ilustratiile sunt poate un pic mai intunecate, in tonuri de maro. Nu-i neaparat un minus al cartii, doar ceva ce-as fi vrut sa stiti daca va decideti s-o cumparati.

      Sa aveti si voi o zi frumoasa, Camelia!

      Ștergere
    2. Andru, iti multumesc pentru faptul ca mi-ai raspuns, ca mi-ai dat detaliile acestea!
      Nu cred ca ar fi vreo problema, ba cred ca ar ignora totul doar pentru coltul rontait al cartii :))))

      Va imbratisez cu drag!

      Ștergere
  5. Nici de aceasta carte nu stiam! E super!!!! Imi place mult si ideea si ilustratiile. Multumesc pentru recomandare! O trec pe lista!
    Un pic offtopic, stii cum se citeste la 3 ani jumatate? Citim literele din titlu, si ca sa spunem cuvantul ne uitam la poza :))) Asa face David si e tare mandru ca stie sa citeasca! :)))
    Va puuup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aaa, pai stiu cum se citeste la un si patru luni - se intoarce cartea cu fundul in sus si se tine un discurs luuung in bebelineza! :))

      Ștergere
  6. Ce frumos ai scris de carte, mi-ai trezit curiozitatea. O pun si eu pe lista de achizitii viitoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper sa va placa si la rasfoit cartea! Una a fost foarte incantata de coltul muscat al cartii, s-a tot prefacut ca infuleca si ea din pagina! :))

      Ștergere
  7. Foarte frumoasa prezentarea cartii:)

    Cat despre citit, poate nu e vorba ca nu are chef sa citeasca....
    Uite un articol pe tema asta - il am de la Raluca - http://ican-do.net/articles/information-about-learning/9-hearing-learning-and-listening-the-role-of-auditory-function-in-academics-and-everyday-life. Mai ales sectiunea de 'Processing' e f interesanta. Se referea la capacitatea de procesare auditiva a copilui, la diverse varste, si in ce masura influenteaza cititul. Mie mi s-a parut f interesant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adina, am citit o singura data articolul si inca n-am rumegat cum trebuie ce scrie acolo. Sigur ca e interesant, e de revenit la el. Numai de-as avea contextual stiintific in care sa pun toata informatia aceea! :(

      Eu cam tind s-o cred pe Una, ea e foarte franca in legatura cu ce-o intereseaza si ce. Si acum are treburi mai importante de facut, pare-se. :))

      Ștergere
    2. :)) bun raspuns.
      Eu revin la articol cand imi vine sa sar peste etape cu cititul I-nei ... sa-mi reamintesc mie insumi ca daca o rupe un pic cu cititul, nu inseamna ca peste o luna va citi carti intregi.
      O zi frumoasa sa aveti!
      P.S. Nu am mentionat articolul sa fac pe desteapta sau ceva - departe de mine gandul!! Doar mi-am amintit de el, citind ce ai scris tu, si m-am gandit ca e informatie buna de pus cap la cap.

      Ștergere
    3. Eu am abandonat orice speranta cu cititul Unei, sa stii! :)) Mereu mi-am spus ca ziua in care va lua o carte din biblioteca si va buchisi singura va fi ziua in care voi sti ca gata, se descurca. A trecut si ziua aceea de mai multe ori, a pus semne de carte in cateva volume dar n-a mai terminat niciunul! :))

      Tot am in sinea mea un ghimpe mic, stiu ca daca ar exersa, ar putea deveni cu usurinta fluenta. Acuma se descurca bine cu cuvinte de 3-4-5 silabe, tine minte pana la sfarsitul unui enunt ce a citit la inceput. Vorbesc de un enunt de genul "La castel a sosit o printesa necunoscuta."

      O mai ademenesc eu cate una, alta, dar ma feresc s-o presez cu adevarat. Pana la urma, n-avem termene limita in povestea asta cu cititul. Si daca intuiesc eu corect, teama ei cea mai mare e ca atunci cand isi va citi singura, nu vom mai citi noi doua impreuna, si nu-i pregatita sa renunte la asta. O tot asigur ca oricand va vrea, ii citesc, si cat de fain ar fi sa citeasca ea mai deaprte toaaaata noaptea, daca vrea! :))

      Iar articolul mi-e util, iti dai seama ca ma intereseaza toate lucrurile astea! E un domeniu cu totul nou pentru mine...

      Ștergere
  8. Multumim pentru recomandare, pare o carte interesanta, o trecem si noi pe lista.
    Elena inca nu citeste, stie cateva litere dar cu cititul e cam greu. Nu i se leaga in minte cuvantul, citeste pe litere dar nu mai stie sa le lege. Deocamdata nu ne grabim, dar am o presimtire ca nu va fi usor sa o fac sa citeasca. Elena pune mereu bariere la orice e nou, zice din start ca nu stie si greu o conving macar sa incerce.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi citim cartea asta in fiecare seara de cand am scos-o la iveala, ar vrea Una s-o auda de 3 ori la rand, daca se poate. :)) E ceva tare simpatic la Henry cel mancator de carti! Si textul e scurt, scurt, fara problem l-ar putea urmari amandoua fetele tale!

      Sa stii ca si Una, din lipsa de exercitiu, a inceput sa uite litere, mai ales din cele mici de tipar - pe j, pe h, grupurile ce/ce, ghe/ghi nici nu mai spun. Le-o relua ea la un moment dat, nici nu vreau s-o presez acum, sa nu fac mai mult rau decat bine. Mai bine multa joaca si multa lectura si-o veni ea si vremea literelor!

      Ștergere
  9. nu-mi venea să cred că mă voi reuni vreodată cu fostul meu iubit, eram atât de traumatizat, rămânând singur, fără corpul care să rămână lângă mine și să fiu cu mine, dar am fost atât de norocos într-o anumită zi să întâlnesc acest lucru dr. puternic, vrăjitor Dr Wight, după ce i-a spus despre situația mea, a făcut tot posibilul uman ca să vadă că iubitul meu se întoarce la mine, într-adevăr, după ce a lansat vraja, fostul meu iubit a revenit la mine mai puțin de 48 de ore, a venit fostul meu iubit înapoi, implorându-mă că nu mă va mai părăsi niciodată, 3 luni mai târziu ne-am logodit și ne-am căsătorit, dacă aveți aceeași situație, contactați-l pe dr. wight, pe e-mailul său: wightmagicmaster@gmail.com. mulțumesc foarte mult, domnule, că mi-ați readus fostul iubit înapoi, adresa de e-mail a lui: wightmagicmaster@gmail.com.

    WhatsApp: +17168691327

    RăspundețiȘtergere