6 oct. 2012

Copaci (II): Din ce e făcut copacul?


Recapitulând ce-am mai lucrat, îmi dau seama că multe dintre informațiile noastre au venit, identice, din surse diferite. Așa încât multe dintre micile proiecte ale Unei par repetitive, dacă nu de-a dreptul redundante. S-a întâmplat așa pentru că demersul nostru n-a fost planificat anterior, în sensul că eu nu mi-am propus să facem nimic în mod deosebit, ci am încercat s-o las pe Una să caute, să ceară, să-și conducă propria muncă de cercetare”.
A fost pentru mine extraordinar să văd cum crește” subiectul în mintea Unei, cum simte nevoia să reviziteze” anumite informații, oricât de simple sau banale păreau ele pentru mine – și aici am intervenit punându-i la dispoziție materiale cât mai diferite, care să-i satisfacă nevoia de explorare a subiectului. Până la urmă, cred că așa era și logic să se întâmple: când te pasionează ceva, te scufunzi cu totul în ceea ce te interesează, aprofundezi, reiei etc.
Totuși, când am început să lucrăm la lapbook-ul nostru despre copaci am descoperit că Una reușea să sistematizeze (în limita celor 5 ani ai ei) ceea ce învățase, corela materialele pe care le folosise sau crease ea însăși, punea cap la cap informațiile într-un mod coerent. Deși numai liniar nu fusese demersul ei de până atunci, în final fiecare piesă a puzzle-ului își găsea locul.

Din ce e făcut un copac, Una știa deja. Dar a folosit subiectul ca pretext pentru un craft rapid, improvizat din ceea ce-am avut în casă. Am folosit ața de la niște covrigi mâncați mai devreme ca să închipuim rădăcinile unui copac, un tub de la hârtie igienică drept trunchi (Una a ținut să adauge o scorbură), carton pentru crengi și bucățele de șervețel verde pentru frunze.

Pe ultima pagină a acestui document am găsit o fotografie foarte frumoasă a unui copac ale cărui rădăcini sunt expuse, destul cât să pornim și noi o discuție despre ce e deasupra pământului și ce se ascunde sub pământ.

Pentru lapbook am improvizat repede un puzzle simplu și-am discutat încă o dată despre rolul fiecărei părți componente a unui copac. Informațiile le-am scris eu, Una n-a avut răbdare. Pentru că ea nu citește încă cu atâta ușurință cât să parcurgă întreg textul, am stabilit amândouă niște simboluri pe care le-a asociat cu informația. Spre exemplu, săgeata cu vârful în jos îi spune că rădăcina fixează copacul în sol, mănunchiul de săgeți cu vârful îndreptat în sus îi spune că prin rădăcini, copacul extrage din sol apa și substanțele nutritive etc. 

Ce-a interesat-o mult pe Una a fost, în punctul acesta, scoarța copacilor. Am stat mult afară, am observat și comparat scoarța copacilor din cartier și-a înțeles astfel că, pe lângă forma frunzelor, scoarța te ajută să determini specii diferite. De fapt, cred că partea senzorială, tactilă a experienței a atras-o cel mai mult. Am printat acest document pentru mai multe informații și am încercat și acest proiect de pe Art Projects for Kids”, tocmai pentru că era orientat tocmai spre aspectul scoarței. Așa arată el în varianta Unei.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu