10 oct. 2012

Copaci VI. Coniferele (reconstituire)


Dacă, pentru foioase, ne-am oprit mai mult asupra mărului, nucului și stejarului, pentru conifere am folosit ceea ce e plantat în jurul blocului: brad (Abies alba), pin (Pinus sylvestris) și zadă (Larix decidua). Am citit despre conifere, prin enciclopediile noastre, că au floarea în formă de con și frunze aciculare, că nu sunt, așa cum umblă vorba, veșnic verzi, ci își schimbă frunzele pe rând etc. Am vorbit despre rășină. Am vorbit despre cetină – da, a cântat și Una “O, brad frumos, o, brad frumos/ Cu cetina tot verde”, dar nu s-a întrebat niciodată ce e cetina. Acum știe.

Pentru că Una dorea cât mai multe “chestii științifice”, pentru conifere ne-am gândit la ceva care să implice multă explorare și multă știință.

Pasul întâi
            Am explorat. Am fost atente la coniferele din jurul nostru, am observat trunchiul, forma diferită a conului și a copacului în general. Ne-am înțepat cu ace diverse – de pin, de brad, de zadă. Am măsurat ace diverse. J Am adunat conuri și ramuri de conifer. Am mirosit rășina.

Pasul al doilea
            Am pregătit, pentru Una, “chestiile științifice” – aceste trei planșe botanice în care apar cele trei specii de care ne-am ocupat mai atent. Le-am micșorat, le-am printat pe carton și le-am laminat. Planșele originale – excepționale ca aspect și ca informație – îi aparțin lui Otto Wilhelm Thomé, au fost publicate inițial în 1885 și i-au părut Unei suficient de “științifice” cât să-i capteze atenția. Noi le-am găsit aici  (dacă vă interesează, puteți răsfoi indexul pentru alte planșe, la fel de uluitoare). De când le-am descoperit, îmi tot imaginez cum e să ai în brațe un tom uriaș cu planșele acestea tipărite, probabil genul de carte în care te pierzi cu orele.

Pasul al treilea: 1+2

            Am grupat, pe măsuța Unei, crenguța și conul de brad, o ramură și-un con de pin, o crenguță de zadă plină de conuri. I-am dat cardurile, lupa și i-am propus o activitate științifică: să observe atent tot materialul științific de pe masă și să asocieze fiecare card cu planta corespunzătoare.
 

Ceea ce s-a și întâmplat, în timp ce omul de știință ronțăia niște biscuiți.

7 comentarii:

  1. Buna, Andru!

    Acum am descoperit blogul tau, prin intermediul comentariilor de pe micatelierdecreatie, si mi se pare extraordinar!

    Imi plac foarte mult postarile tale si tot ceea ce faci impreuna cu fetita ta! Toate sunt foarte interesante!

    Cum as putea sa ma abonez, pentru a primi newsletter-uri?

    Multumesc!

    Ramona

    RăspundețiȘtergere
  2. Ramonetta, mă bucur mult că ne-ai găsit. :) Sper să mai găsești aici, și de acum încolo, lucruri care să-ți placă. Incerc să închei cu lapbook-ul despre copaci și să ajung în sfârșit în prezent, la lucrurile cu care ne ocupăm acum.

    Am pus pe blog un buton pentru abonare pe email. Oare e ce-ți trebuia? Încă nu știu cum funcționează toate celelalte gadgeturi (am găsit si-un ”feed”, dar nu m-am priceput să-l montez pe blog). Însă promit că-mi fac lecțiile curând și revin.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc, o sa ma uit.

    Nici eu nu stiu multe despre gadgeturi, o sa invat pe parcurs, desi nu am un blog :).

    Spor si mai vorbim!

    Ramona

    RăspundețiȘtergere
  4. Cind adaugi un gadget nou din (Design >>) Layout, poti alege Feed si iti apare acolo unde ai ales. Trebuie sa salvezi dupa ce il alegi din lista de gadgets.
    E util, eu citesc in Google reader multe bloguri, altfel e cam haos sa tot bookmarkuiesc si uit de ele. iar pe mail deja sint mai multe alerte decit mesaje.
    M-am abonat si la blogul tau, in josul pagini e o optiune de abonare Atom si, in cazul meu, am ales Google.
    http://www.google.com/reader
    Trebuie sa ai cont Google, in acest caz.

    RăspundețiȘtergere