15 oct. 2012

Copaci VIII. Vorbe, vorbe, vorbe...


            În lapbook-ul nostru despre copaci am construit și-o secțiune pentru tot ceea ce ține de scris-citit în limba română. Ce-am inclus în această parte a lapbook-ului:

·        bucățele de hârtie pe care am scris termenii care apăreau cel mai des în discuție (copac, trunchi, rădăcină, frunză etc.) sau termeni de specialitate. Cu termeni precum “fotosinteză”, “clorofilă”, “dioxid de carbon” Una nu se întâlnește zilnic, dar cred că ei au intrat deja în vocabularul ei pasiv, astfel încât, atunci când îi va auzi, va ști măcar că sunt legați de procesul prin care planta își pregătește hrana. Ce-am făcut cu bilețelele acestea? Le-am folosit pentru:

v  exerciții scurte de citit;

v  exerciții de despărțit în silabe și de identificat numărul de silabe dintr-un cuvânt;

v  exerciții de scriere – fie Una a scris cuvîntul cu majuscule, așa cum apărea el pe micile noatre fișe, fie îl compunea din litere mici de tipar, folosind un set de litere magnetice cu care se mai joacă uneori;

v  fișe cu un exercițiu scurt de identificare a numelui unor copaci dintr-o serie de cuvinte extrem de asemănătoare; Unei i-am printat cuvintele pe hârtie verde, le-am decupat și le-am lipit în chip de frunze pe această fișă primită de la naturedetectives.org; pentru fiecare serie de cuvinte am construit câte un copac diferit, ca să nu se aglomereze prea mult ramurile și ca să nu fie copleșită de numărul prea mare de cuvinte de citit;

v  mici exerciții de creativitate lexicală (“Care e prima silabă a cuvântului fotosinteză? Hai să mai găsim cuvinte care încep cu aceeași silabă – focă, folositor, fotograf etc. Hai să inventăm noi cuvinte care încep cu silaba aceasta. Ce-ar putea fi un folinac? etc.”)

·        carduri pentru un exercițiu clasic, cel de recunoaștere a literei inițiale/a sunetului cu care începe un cuvânt; ele au fost printate pe carton, laminate și apoi tăiate separat; Una fie a încercuit răspunsul corect cu un marker (ușor de șters după aceea), fie a folosit clame de rufe ca să indice răspunsul corect.


Foarte aproape de buzunarul cu vorbe românești e cel cu vorbe în limba engleză. Am pus acolo câteva cuvinte uzuale, nu neapărat noi pentru Una dar legate de tema noastră – leaf, tree, apple etc. Ce-am făcut cu ele?

·         le-am pomenit, repetat de câte ori s-a ivit ocazia;

·         le-am asociat cu culori și/sau numerale (one green leaf, two red apples etc.) în exerciții scurte și nepretențioase, improvizate din mers.
 
Am inclus în acest buzunar și-o poezioară scurtă pe care am recitat-o ritmat, din nou și din nou, astfel încât Una a reținut-o fără prea mult efort. Pare să fie un text “clasic” pentru copii, am găsit acum nenumărate menționări ale lui pe Internet. Numai peste sursa exactă a pdf.-ului nu mai reușesc să dau, așa încât vi-l pun la dispoziție cu precizarea că nu-mi aparține. Dacă, din întâmplare, îl recunoașteți, vă rog să-mi spuneți care e sursa lui exactă, ca s-o pot nota și aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu