În lapbook-ul nostru despre copaci am construit și-o
secțiune pentru tot ceea ce ține de scris-citit în limba română. Ce-am inclus în
această parte a lapbook-ului:
· bucățele
de hârtie pe care am scris termenii care apăreau cel mai des în discuție (copac, trunchi, rădăcină, frunză etc.)
sau termeni de specialitate. Cu termeni precum “fotosinteză”, “clorofilă”,
“dioxid de carbon” Una nu se întâlnește zilnic, dar cred că ei au intrat deja
în vocabularul ei pasiv, astfel încât, atunci când îi va auzi, va ști măcar că
sunt legați de procesul prin care planta își pregătește hrana. Ce-am făcut cu
bilețelele acestea? Le-am folosit pentru:
v
exerciții
scurte de citit;
v
exerciții
de despărțit în silabe și de identificat numărul de silabe dintr-un cuvânt;
v
exerciții
de scriere – fie Una a scris cuvîntul cu majuscule, așa cum apărea el pe micile
noatre fișe, fie îl compunea din litere mici de tipar, folosind un set de litere magnetice cu care se mai joacă uneori;
v
fișe
cu un exercițiu scurt de identificare a numelui unor copaci dintr-o serie de
cuvinte extrem de asemănătoare; Unei i-am printat cuvintele pe hârtie verde,
le-am decupat și le-am lipit în chip de frunze pe această fișă primită de la
naturedetectives.org; pentru fiecare serie de cuvinte am construit câte un copac
diferit, ca să nu se aglomereze prea mult ramurile și ca să nu fie copleșită de
numărul prea mare de cuvinte de citit;
v
mici
exerciții de creativitate lexicală (“Care e prima silabă a cuvântului fotosinteză? Hai să mai găsim cuvinte
care încep cu aceeași silabă – focă,
folositor, fotograf etc. Hai să inventăm noi cuvinte care încep cu silaba
aceasta. Ce-ar putea fi un folinac?
etc.”)
· carduri
pentru un exercițiu clasic, cel de recunoaștere a literei inițiale/a sunetului
cu care începe un cuvânt; ele au fost printate pe carton, laminate și apoi
tăiate separat; Una fie a încercuit răspunsul corect cu un marker (ușor de
șters după aceea), fie a folosit clame de rufe ca să indice răspunsul corect.
Foarte aproape
de buzunarul cu vorbe românești e cel cu vorbe în limba engleză. Am pus acolo
câteva cuvinte uzuale, nu neapărat noi pentru Una dar legate de tema noastră – leaf, tree, apple etc. Ce-am făcut cu
ele?
·
le-am
pomenit, repetat de câte ori s-a ivit ocazia;
·
le-am
asociat cu culori și/sau numerale (one
green leaf, two red apples etc.) în exerciții scurte și nepretențioase,
improvizate din mers.
Am inclus în acest
buzunar și-o poezioară scurtă pe care am recitat-o ritmat, din nou și din nou,
astfel încât Una a reținut-o fără prea mult efort. Pare să fie un text “clasic”
pentru copii, am găsit acum nenumărate menționări ale lui pe Internet. Numai
peste sursa exactă a pdf.-ului nu mai reușesc să dau, așa încât vi-l pun la
dispoziție cu precizarea că nu-mi aparține. Dacă, din întâmplare, îl
recunoașteți, vă rog să-mi spuneți care e sursa lui exactă, ca s-o pot nota și
aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu