31 oct. 2012

”Minunatul Vrăjitor din Oz” – bilețelele


            Seara citim. Citim pur și simplu, fără prea multă punere în scenă a actului lecturii, noi două cuibărite cu cartea în brațe și cu Petru patrulând pe lângă sau printre noi. Fără altă miză decât cartea și întâmplările ei, hai mami, încă un capitol, cine, ce face și de ce, oare ce mai urmează, știi ceva, mie îmi place Sperie-Ciori, de ce, fiindcă nu doarme niciodată, la noapte o să fiu Sperie-Ciori, el a stat toată noaptea treaz lângă ușă, nici n-a avut nevoie de pat, eu oftez. Ascultă, mami, Petru vorbește limba munchkinezilor!

În ultima vreme însă, Una a tot încercat să descifreze, în timpul lecturilor noastre împreună, câte un cuvânt din ”Minunatul Vrăjitor din Oz”, însă urmărea greu fontul mic de pe pagină. Ca s-o ajut, am scris câteva cuvinte din text pe bucățele de hârtie. I-a plăcut, a mai cerut. Bilețelele s-au adunat, capitol după capitol.

            La un moment dat, a vrut să le recitească pe toate și a făcut, spontan, legăturile logice între termeni  - pe ”Kansas” l-a legat de ”Toto” și de „fetiță”, pentru că din Kansas au fost amândoi smulși de ciclon.

Am dus până la capăt intuiția Unei și-am tot ordonat bilețelele într-un fel de diagramă care, în fond, rezumă textul. Am desenat și simboluri ale fiecărui personaj pe câte o bucată de hârtie și am înșirat cuvintele noastre pe coloane. La început, le-am așezat în ordinea în care le luam din teancul cu bilețele.

Apoi, însă, Una a vrut să facă ordine și în interiorul fiecărei coloane, astfel încât succesiunea de termeni să fie una cu sens. Spre exemplu, sub imaginea Leului fricos am așezat, deocamdată, bilețelele pe care scrie: leul, coamă, fricos, temător, laș, curaj.
 

Într-o seară am despărțit cuvintele în silabe și iarăși le-am grupat în coloane.
 
           
              Încă mai lucrăm...

6 comentarii:

  1. Buna, Andru!

    Imi plac activitatile voastre, va urmaresc cu interes!

    Iti trimit un link legat de o activitate mai veche, aceea cu copaci:

    http://handbookofnaturestudy.blogspot.ro/2011/01/trees-nature-study-using-outdoor-hour.html

    Enjoy!

    Ramona

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ramonetta, ne-ai pus in brate o comoara!! Multumim ca te-ai gandit la noi, e grozav tot ce-am gasit pe link!

      Ștergere
    2. Ma bucur ca ti-a placut! Cu placere! :)

      Ramona

      Ștergere
  2. Scena descrisa de tine, pana la partea cu cititul, imi e foarte familiara. Asa ne mai gaseste si pe noi seara, ne cuibarim cu cartea in mana si fetita pe langa noi, cateodata ne luptam care sa apuce cartea si care sa dea pagina :)

    Uite cum, incet, incet, se dezleaga itele cititului. Bravo, Una! Esti o fetita curioasa si inteligenta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Roxana, cred ca asa se intampla in toate familiile unde se intalnesc seara, la citit, copii de varste diferite! Eu inca imi amintesc de Petru bebelus, in primele lui luni, cand adormea langa noi in liniste, in timp ce-i citeam Unei. Ce vremuri! :))

      Cat despre citit, suntem inca departe de visul meu, in care eu si Una stam fiecare cu cartea ei in brate, la cate-un capat al canapelei, scufundate in lectura. Dar pentru mine important e, acum, ca Una a inteles cum functioneaza cititul, si-a mai inteles ca pot s-o ajut cand are nevoie.

      Ce alege ea sa faca cu aceasta abilitate, cat alege sa exerseze si cat de repede va vrea sa avenseze, cred ca asta nu mai e in mainile mele. Chiar nu vreau s-o grabesc in niciun fel, doar sa-i pun la dispozitie lucrurile/informatiile/resursele de care are nevoie, la un moment dat.

      Ștergere
  3. nu-mi venea să cred că mă voi reuni vreodată cu fostul meu iubit, eram atât de traumatizat, rămânând singur, fără corpul care să rămână lângă mine și să fiu cu mine, dar am fost atât de norocos într-o anumită zi să întâlnesc acest lucru dr. puternic, vrăjitor Dr Wight, după ce i-a spus despre situația mea, a făcut tot posibilul uman ca să vadă că iubitul meu se întoarce la mine, într-adevăr, după ce a lansat vraja, fostul meu iubit a revenit la mine mai puțin de 48 de ore, a venit fostul meu iubit înapoi, implorându-mă că nu mă va mai părăsi niciodată, 3 luni mai târziu ne-am logodit și ne-am căsătorit, dacă aveți aceeași situație, contactați-l pe dr. wight, pe e-mailul său: wightmagicmaster@gmail.com. mulțumesc foarte mult, domnule, că mi-ați readus fostul iubit înapoi, adresa de e-mail a lui: wightmagicmaster@gmail.com.

    WhatsApp: +17168691327

    RăspundețiȘtergere