Puțină joacă
Ne-am concentrat,
în următorul set de activități, pe părți componente ale ciupercii. Cât mi-am
organizat eu nițel materialele, Una s-a jucat cu două puzzle-uri improvizate
acasă. Am folosit imagini cu Amanita muscaria, preferata ei, lipite pe spatule
de uz medical. Am tot căutat bețe de la înghețată cum am văzut pe atâtea
bloguri, însă ori nu știu să caut, ori nu știu să găsesc. Cert e că nu m-a
mulțumit nimic până în momentul în care, zilele trecute, a avut nevoie Petru de
o consultație și-am zărit în cabinetul medicului de familie aceste minunate
spatule destul de late pentru ce-mi trebuia mie, egale ca dimensiuni, ușor de
mânuit. 10 lei cutia cu 100 de bucăți, în orice farmacie.
Pe o parte a
spatulelor am pus imaginea ciupercilor, pe verso am trecut zecile până la 100, respectiv
numere impare, pentru ca Una să se poată verifica și corecta.
Puțină muncă de cercetare
I-am adus apoi
kitul de om de știință – lupa, carnețelul pentru observații, două ciuperci proaspete.
Cumpărate de la magazinul din colț, din păcate, pentru că din pădure n-am
reușit să culegem nimic. Am întors o ciupercă pe toate fețele, am mirosit-o, am
rupt-o în bucăți, am ajutat-o să numească fiecare parte a ciupercii și am
analizat textura diverselor bucăți și bucățele obținute. A desenat și Una totul
în carnetul ei, ca să ținem minte detaliile. Am măsurat piciorul ciupercii, am
desenat lamelele și-am vorbit despre spori.
Sigur că
imediat după aceea s-a trezit gospodina din Una și s-a apucat să gătească
mâncăruri cu ciuperci, în fel și chip, care bune pentru noi, care doar pe
gustul zânelor.
A două
ciupercă am folosit-o pentru o secțiune longitudinală. Bucățile le-am pus la
păstrare – una în dulap, alta în frigider, ca să observăm în zilele următoare
cum își modifică forma și culoarea.
Puțină recapitulare
I-am propus
apoi o fișă de lucru pe care o pregătisem în două variante: un exercițiu de
lipit (o imagine pe care ar fi putut s-o eticheteze astfel încât să evidențieze
părțile componente ale ciupercii), respectiv un exercițiu de colorare (în
fiecare imagine urma să coloreze doar elementul indicat dedesubt).
Ambele fișe de
lucru pot fi descărcate de aici, respectiv de aici. Una a făcut un mix din cele două, și-a pus în
față fișa de control de la exercițiul de lipire și a colorat în tabel părțile
componente ale ciupercii. Am tot subliniat, pe măsură ce Una lucra, că există
două părți ale ciupercii – una ascunsă sub pământ, miceliul, alta deasupra
pământului, cea pe care o culegem în mod obișnuit.
Am vorbit apoi
și despre distincția dintre ciupercile comestibile și cele otrăvitoare, despre
cât e de important să cunoști foarte bine ciupercile, dacă vrei să ți le culegi
singur din pădure.
Încă puțină joacă
Pentru că Una
părea să mai aibă chef de ceva, ne-am apucat să modelăm ciupercuțe din
plastilină. Am încercat să și reconstituim mediul lor natural, folosind ce-am
adunat peste vară – crengi, ghinde, conuri, câteva bucățele de mușchi verde. Cu un pic de imaginație, o să zăriți acolo o Amanita muscaria care-și înalță (vorba vine!) pălăria lângă un trunchi de copac. Atât am mai reușit să fotografiez înainte să atace ”căpcăunul”!
Imi place mult puzzle-ul vostru, multam pentru pontul cu betele, o sa cumpar si eu.
RăspundețiȘtergereUna e foarte concentrata, ati avut o lectie minunata, ati anlizat totul foarte atent.
Daa, ia Una totul foarte in serios. Si-a pus si-o coronita din tufanele pe cap, ca sa fie foarte gatita cand lucreaza! :))
ȘtergereNoi avem o "capcauna" care ne strica treburile :)) E si ea foarte curioasa sa puna mana, sa analizeze, sa pipaie, sa traga, iar David atat se necajeste ca nu-l lasa sa-si faca treaba.
RăspundețiȘtergereCe idee buna cu aceste spatule. Multumim de pont.
Ati facut o lectie complexa si foarte faina. Imi iau notite pentru cand va veni timpul sa studiem si noi ciupercile.
Eu imi fac griji ca nu e destula joaca in toata povestea asta. Dar Una pare sa se simta bine ocupandu-se cu lucruri ca cele de mai sus, asa ca incerc sa merg pe mana ei. Facem cat are ea chef, apoi trecem la altceva...
ȘtergereIar cei mici, "capcaunii" dragi, cred ca sunt tare norocosi sa aiba frati mai mari de la care pot invata atatea! Mai darama, mai mototolesc, ne obisnuim...