29 nov. 2012

Lupii III. Vertebrat, mamifer, carnivor


            N-am mai scris în ultima vreme pentru că au fost multe de făcut, multe de vorbit. Stăm seara până târziu să vorbim despre lupi, pentru că atunci adoarme Petru și avem răgazul să întindem materialele, jucăriile în jurul nostru fără ca nimeni să ne tulbure. Drept e că și trezirile de dimineața sunt mai complicate acum, dar atunci e momentul să ne dea Petru o mână de ajutor prețioasă. Încerc acum să recapitulez și să pun aici toate materialele pe care le-am mai folosit, în speranța că vor mai folosi cuiva, la un moment dat.

 De vorbit, am vorbit mult și-am citit cam tot ce-am putut găsi. Am discutat despre lup ca vertebrat, mamifer și carnivor.

Vertebrat

Vertebratele le-am definit ca animale care au coloană vertebrală. Termenul era nou pentru Una dar l-a reținut ușor pentru i-a plăcut să urmărească cu degetele, pe spatele meu, conturul coloanei vertebrale. Am gâdilit-o și eu pe ea și noi amândouă pe Petru și-am descoperit că avem, cu toții, coloana vertebrală la locul ei. J

Pentru că vertebratele prezintă ca trăsătură specifică simetria bilaterală, ne-am jucat un pic și cu ideea asta. Întâi am observat: figurina în formă de lup (Una a descoperit că, de fapt, e lupoaică!), imaginea unui lup. Apoi ne-am jucat: am desenat silueta unui om (de turtă dulce) și-am pliat-o în două, am folosit-o ca să amestecăm culorile și să ne bucurăm de câtă frumusețe neașteptată poate ieși la iveală în felul acesta.

Am montat un puzzle 3D din lemn pe care îl cumpăraserăm prin primăvară de la tarabele de presă dar ni s-a părut atunci prea dificil pentru Una. A fost și acum prea dificil, nu numai pentru Una, și noi ne-am prins urechile încercând să citim diagrama. Ne-a scurtat Petru suferința și-a distrus totul! Înainte însă a putut Una să observe cum se dispun simetric oasele scheletului, deci nicio tragedie ireparabilă nu s-a produs!

Una reține ușor ceea ce aude dar am vrut să dublez și cu ceva vizual tot procesul acesta de asimilare de informații. I-am pregătit două planșe (1 și 2) pe care am sintetizat informații despre lup (nimic original, sunt date culese pe peste tot). Le-am printat, am decupat imaginea și casetele cu informații iar Una a lipit tot pe coli albastre de hârtie cartonată. I-am citit eu ce scria pe fiecare bucățică de hârtie, ea doar a ales unde să așeze totul și a tras săgeți spre imaginea din centrul planșei.

Mamifer

            Lupul e, desigur, un mamifer. I-am explicat Unei ce înseamnă asta – lupoaica naște pui (4 până la 6 pui, de obicei) pe care îi hrănește vreme de 6 săptămâni cu laptele ei. Am întrebat-o dacă știe viețuitoare care vin pe lume altfel și a amintit ușor de păsări. A priceput deci despre ce-i vorba. Am dus discuția mai departe și-am vorbit despre faptul că haita e de fapt o familie adunată în jurul perechii dominante, formată din masculul alfa, lupul cel mai puternic din haită și femela alfa. Puii lor rămân în haită vreme destulă cât să se maturizeze și să învețe, prin observarea adulților și prin joacă, tehnici de vânătoare și de supraviețuire.

Am printat, de la ”Montessori for Everyone”, o planșă a lumii vii (Natural World Chart) și am folosit cărțile de joc de la Gama ca să separăm mamiferele de celelalte vertebrate. N-a avut chef Una să treacă prin toate cărțile de joc, dar cred că și așa, scopul a fost atins.

Carnivor

            Carnivor, erbivor, omnivor – niciun mister aici, erau lămurite lucrurile dintr-o discuție mai veche despre dinozauri. Am povestit însă că lupul e carnivor, că dentiția și întreg comportamentul lui e adaptat în sensul acesta. Am amintit că se hrănește, la nevoie, cu orice, că e un vânător redutabil dar și un necrofag cu rol determinant în păstrarea echilibrului ecologic al ecosistemului. Din păcate însă, din vânător, lupul a ajuns vânat: arealul lui s-a restrâns considerabil și acum e socotit specie protejată.

Sinteza

            Am pregătit și pentru lupi o mapă la fel cum am făcut pentru ciuperci. Materialul e aici: și de astă dată am decupat imaginile și textul și le-a lipit apoi Una pe coli cartonate, timp în care am citit, am discutat, ne-am ciondănit, ne-am împăcat. J

            Ne-am certat din cauza unui… pârș. Dar despre pârș, despre cardurile Montessori pe care le-am făcut din cauza lui, despre jocul pe care l-am organizat după aceea, un pic mai încolo! Astăzi, Una face la grădiniță o prezentare despre daci și despre steagul lor. A, și v-am spus că a fost cerută în căsătorie? Și că a acceptat? Cred c-am uitat esențialul!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu