N-am mai scris în ultima vreme
pentru că au fost multe de făcut, multe de vorbit. Stăm seara până târziu să
vorbim despre lupi, pentru că atunci adoarme Petru și avem răgazul să întindem
materialele, jucăriile în jurul nostru fără ca nimeni să ne tulbure. Drept e că
și trezirile de dimineața sunt mai complicate acum, dar atunci e momentul să ne
dea Petru o mână de ajutor prețioasă. Încerc acum să recapitulez și să pun aici
toate materialele pe care le-am mai folosit, în speranța că vor mai folosi
cuiva, la un moment dat.
De vorbit, am vorbit mult și-am
citit cam tot ce-am putut găsi. Am discutat despre lup ca vertebrat, mamifer și
carnivor.
Vertebrat
Vertebratele
le-am definit ca animale care au coloană vertebrală. Termenul era nou pentru
Una dar l-a reținut ușor pentru i-a plăcut să urmărească cu degetele, pe
spatele meu, conturul coloanei vertebrale. Am gâdilit-o și eu pe ea și noi
amândouă pe Petru și-am descoperit că avem, cu toții, coloana vertebrală la
locul ei. J
Pentru că
vertebratele prezintă ca trăsătură specifică simetria bilaterală, ne-am jucat
un pic și cu ideea asta. Întâi am observat: figurina în formă de lup (Una a
descoperit că, de fapt, e lupoaică!), imaginea unui lup. Apoi ne-am jucat: am
desenat silueta unui om (de turtă dulce) și-am pliat-o în două, am folosit-o ca
să amestecăm culorile și să ne bucurăm de câtă frumusețe neașteptată poate ieși
la iveală în felul acesta.
Am montat un
puzzle 3D din lemn pe care îl cumpăraserăm prin primăvară de la tarabele de
presă dar ni s-a părut atunci prea dificil pentru Una. A fost și acum prea
dificil, nu numai pentru Una, și noi ne-am prins urechile încercând să citim
diagrama. Ne-a scurtat Petru suferința și-a distrus totul! Înainte însă a putut
Una să observe cum se dispun simetric oasele scheletului, deci nicio tragedie
ireparabilă nu s-a produs!
Una reține
ușor ceea ce aude dar am vrut să dublez și cu ceva vizual tot procesul acesta
de asimilare de informații. I-am pregătit două planșe (1 și 2) pe care am sintetizat
informații despre lup (nimic original, sunt date culese pe peste tot). Le-am
printat, am decupat imaginea și casetele cu informații iar Una a lipit tot pe
coli albastre de hârtie cartonată. I-am citit eu ce scria pe fiecare bucățică
de hârtie, ea doar a ales unde să așeze totul și a tras săgeți spre imaginea
din centrul planșei.
Mamifer
Lupul e, desigur, un mamifer. I-am explicat Unei ce
înseamnă asta – lupoaica naște pui (4 până la 6 pui, de obicei) pe care îi
hrănește vreme de 6 săptămâni cu laptele ei. Am întrebat-o dacă știe viețuitoare
care vin pe lume altfel și a amintit ușor de păsări. A priceput deci despre
ce-i vorba. Am dus discuția mai departe și-am vorbit despre faptul că haita e
de fapt o familie adunată în jurul perechii dominante, formată din masculul alfa,
lupul cel mai puternic din haită și femela alfa. Puii lor rămân în haită vreme
destulă cât să se maturizeze și să învețe, prin observarea adulților și prin
joacă, tehnici de vânătoare și de supraviețuire.
Am printat, de
la ”Montessori for Everyone”, o planșă a lumii vii (Natural World Chart) și am
folosit cărțile de joc de la Gama ca să separăm mamiferele de celelalte
vertebrate. N-a avut chef Una să treacă prin toate cărțile de joc, dar cred că
și așa, scopul a fost atins.
Carnivor
Carnivor, erbivor, omnivor – niciun mister aici, erau
lămurite lucrurile dintr-o discuție mai veche despre dinozauri. Am povestit
însă că lupul e carnivor, că dentiția și întreg comportamentul lui e adaptat în
sensul acesta. Am amintit că se hrănește, la nevoie, cu orice, că e un vânător
redutabil dar și un necrofag cu rol determinant în păstrarea echilibrului
ecologic al ecosistemului. Din păcate însă, din vânător, lupul a ajuns vânat:
arealul lui s-a restrâns considerabil și acum e socotit specie protejată.
Sinteza
Am pregătit și pentru lupi o mapă la fel cum am făcut
pentru ciuperci. Materialul e aici: și de astă dată am decupat imaginile și
textul și le-a lipit apoi Una pe coli cartonate, timp în care am citit, am
discutat, ne-am ciondănit, ne-am împăcat. J
Ne-am certat din cauza unui… pârș. Dar despre pârș, despre cardurile Montessori pe care
le-am făcut din cauza lui, despre jocul pe care l-am organizat după aceea, un
pic mai încolo! Astăzi, Una face la grădiniță o prezentare despre daci și despre
steagul lor. A, și v-am spus că a fost cerută în căsătorie? Și că a acceptat?
Cred c-am uitat esențialul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu