Astă-vară, am cules câteva omizi și le-am urmărit
metamorfoza spre stadiul de pupă. Una a
văzut cu ochii ei goana nebună a omizilor captive într-un bol, exuvierea,
încremenirea crisalidelor. Ore în șir a privit crisalidele, a vorbit despre
ele, despre ce s-a întâmplat chiar în fața ochilor ei. În toamna asta, ținând
în mână o sămânță măruntă, a înțeles, într-o clipă de liniște, că din ea va
crește, poate, un copac. Era ca și cum ar ține copacul în mână, copacul acela
mai înalt decât blocul în care locuim și mai maiestuos decât o corabie cu
pânzele întinse.
Pe Una, astfel de povești o captivează la fel de intens,
dacă nu mai intens decât cele cu zâne. Am vrut să spunem împreună și povestea
ciupercilor, și ea atât de spectaculoasă, atât de diferită de tot ceea ce știe
Una despre lumea din jur.
Subiectul era
deja pregătit de ”sesiunile” noastre anterioare. Puzzle-urile improvizate ne
prezentau ciupercuțe tinere și ciuperci mature. Reconstituiserăm mediul de
viață al ciupercilor. Discutaserăm deja despre spori, văzuserăm deja de mai
multe ori filmulețe de pe vimeo. Am reluat totul într-o manieră ceva mai
structurată pentru ca povestea să se lege așa cum trebuie.
Folosindu-ne
de materialul nostru mai vechi, am introdus și o diagramă pe care am citit-o și
discutat-o cu Una. Noi am descărcat-o de pe allaboutmushrooms.com. Am revăzut apoi filmul de aici și am numit, cu diagrama în mână, fazele succesive din ciclul evolutiv al
ciupercii.
Am avut timp
să discutăm ceva mai pe îndelete despre cum hifele sunt cele care absorb hrana
din sol, despre miceliul care se poate extinde pe suprafețe uriașe de teren și fructifică
atunci când condițiile sunt prielnice: umiditate din belșug, luminozitate
scăzută, temperatura potrivită. Am descoperit, apoi, că ciuperca pe care noi o
mâncăm e de fapt un corp de fructificație.
Am pus
întrebări ca să vad dacă Una nu e cumva depășită de materialul pe care îl
parcurgem. M-am întrebat de ce sporii or fi așezați tocmai sub pălărie și m-a
lămurit Una că acolo sunt protejați cel mai bine. Just. M-am mirat apoi că
piciorul ciupercii se ridică deasupra pământului, de vreme ce întreg miceliul
se întinde sub pământ. Din aproape în aproape, am înțeles că are și asta o
noimă – pentru ca sporii să se împrăștie cât mai eficient, e mai bine ca ei să
fie răspândiți de sus.
Pentru ca
totul să se așeze într-un context mai larg, am discutat cu Una un tabel care te
ajută să situezi o plantă în ansamblul lumii vegetale (fără să intrăm în subtilitățile sau controversele sistematicii). Am vorbit despre fiecare
categorie în parte, am exemplificat de fiecare dată, am ales fiecare câte-o
plantă și-am descris-o conform criteriilor din tabel ca să vedem unde i-ar fi
apoi locul. N-a fost greu pentru Una să priceapă că ciuperca e un organism fără
flori și fără clorofilă. Nu i-am spus însă plantă, ca să nu creez confuzii în mintea ei.
Ca să
(nu) încheiem, am citit o povestioară despre care am aflat de la Ursuleții
năzdrăvani. Se numește ”Sub ciupercă”, a apărut în volumul ”Bețișorul năzdrăvan” al lui V. Suteev. E un text cald și dinamic, al cărui final deschis ne-a prilejuit destule discuții. Acel ”Voi ați priceput, copii?” ne-a făcut să legăm povestea noastră, despre ciclul evolutiv al ciupercii, de povestea lui Suteev și mai departe de micile întâmplări ale vieții când împărțim cu ceilalți multul sau puținul nostru.
Pentru noi a fost,
atunci, numai o lectură de încălzire, am vrut să văd cum reacționează Una, ce
alege ea să facă cu textul. Cât de frumos au dramatizat textul Ursuleții năzdrăvani,
puteți să vedeți aici.
O lectie superba despre ciuperci, ca de altfel toate celelate. Eu stau cam prost cu timpul de comentat, insa citesc tot si pun de-o pparte pentru S.- ideile sunt extraordinar de faine! Una e o fetita foarte castigata cu asa mama!
RăspundețiȘtergereM-as bucura sa va foloseasca la un moment dat! Si eu citesc des de tot blogul vostru si de mult timp, dar cumva ma sfiesc sa va scriu...
ȘtergereSa stii ca si noi ne simtim norocosi s-o avem pe Una, am invatat o groaza de lucruri cu si langa ea. Lectii mai importante decat astea cu ciuperci, cred ca orice parinte intelege la ce ma refer.
Va imbratisez tare, tare!
Ei, voi ati discutat despre ciupercute intr-un mod complex.Si nou ni se par ciuprcutele interesante...pentru ca nu sunt nici legume, nici fructe :)
RăspundețiȘtergeremultumim pentru linkul catre povestioara noastra "din plastilina" .
asa-i ca si Unei i-a placut mult povestioara din carte?
I-a placut muuult de tot! I-am citit de pe monitor, nu avem cartea acasa. Si aseara ma gandeam ca asa cu text putin, cu ilustratii bogate, ar fi nemaipomenita s-o citeasca ea singurica, daca ii printez textul cu un font ceva mai mare. De fapt asta am de gand sa fac, sa scot numai povestioara asta la imprimanta si s-o "uit" prin casa...
Ștergere