1 apr. 2013

Provocarea lunii aprilie


           Adina are o idee pe care o găsesc nemaipomenită – să dedicăm luna aprilie învățării limbilor străine. Detaliile provocării reguli, idei de activități etc. le găsiți pe blogul Adinei.

            E o provocare căreia vreau să-i răspundem și noi.
 
 

O iau întâi ca pe o provocare pentru mine: vreau să citesc zilnic în franceză, măcar în amintirea anilor în care 95% dintre textele pe care le parcurgeam erau în franceză. A trecut ceva vreme de atunci, am pierdut o grămadă de vocabular și simt nevoia să reiau legătura cu limba franceză, care-a fost pentru mine o mare, mare iubire. N-o să-mi pun pentru moment termene prea clare ce, cât să citesc. Mă mulțumesc deocamdată să citesc orice, oricât, cu condiția să fie în limba franceză și să fie zilnic.

În ce-i privește pe copii, lucrurile sunt amestecate. Una (5 ani jumătate) face la grădiniță engleză de două ori pe săptămână. Nu e în mod deosebit interesată de limbile străine, nu reține cu ușurință cuvinte, structuri etc. Nu-i tocmai dornică să folosească în conversație ceea ce știe. Ce a dat rezultate bune până acum e lectura: îi citesc eu cărți în limba engleză, apoi dramatizăm mult textul, folosind marionete sau plușuri pe post de marionete. În spatele unui personaj, parcă și Una e mai relaxată să comunice, furată de bucuria jocului.

Ce-mi propun? Să citesc și cu zilnic în engleză o carte și să facem cele zece minute de conversație-joc despre acre scria Adina pe blogul ei. N-o să fie tocmai ușor, pentru că Una nu-i niciodată încântată să vorbim în engleză, dar poate că acesta-i un semn că trebuie să mă străduiesc eu mai mult, să găsesc eu atitudinea potrivită mai jucăușă, mai dinamică, cât mai neconvențională – pentru ca ea să fie cucerită.

Lui Petru (18 luni) îi citesc deja în franceză, avem o mulțime de reviste franțuzești pentru copii, dintre cele pe care le găsim în magazinele Inmedio: Picoti, Bilou, Histoires pour les petits, Toupie etc. Pe cele potrivite vârstei lui chiar le citim, pe celelalte le folosim doar pentru lectura imaginilor, pentru răsfoit. Împreună cu cele câteva sute de cântecele pe care le găsim pe comptines.com, ne sunt deocamdată suficiente. M-am tot folosit, printre altele, de plușul lui preferat, un iepure alb, ca să-i vorbesc în franceză: îl folosesc pe post de marionetă și lui Petru pare să-i placă mult asta.

Deja primim semne că Petru reține câte ceva, ne arată câteva părți ale corpului, unele imagini care-i plac în cărțile citite mai des, cere muzică în limba franceză (tou-tou e ”Tourne,tourne” iar ”coucou” e felul lui de a cere ”Dans la forêt lointaine”).

Ce-mi propun? Să citim și să ascultăm muzică la fel ca până acum, mai ales în prezența Unei, care pare să rețină și ea câte ceva, auzindu-mă că-i citesc lui Petru. Să-i vorbesc mai mult în franceză, legat de subiectele care-l interesează – acum sunt buburuzele, spre exemplu. Fără presiune, fără să cer feedback, totul cât de relaxat și de plăcut se poate.

Așadar, nu ne rămânem decât să luăm azi startul și să le urăm bonne chance” tuturor celor care au de gând să transforme luna aprilie într-o lună dedicată învățării limbilor străine.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu